Eventyrskogen

Eventyrskogen ligger like ved Gottås boligfelt og er en nydelig skogstur som mange benytter seg av. Her henger det opp styrkeøvelser du kan la deg inspirere av, og noen ganger også en natursti. Kos dere på tur!

Finn frem: Kjør forbi Gottås boligfelt og parker ved tømmerplassen. Stien starter i skogkanten mot boligfeltet. Det er mulig å gå en runde, du kommer da ut av skogen og følger Gamle Kongeveg Sør tilbake mot boligfeltet.

Flere bilder:

Lynhalla

Lynhalla er en flott tur opp til et utkikkspunkt hvor man kan se utover Ronglan, Skogn og Levanger.

Finn frem: Passer gården til Morten Lynum og parker ved fraukumme/rundballplass. Følg traktorveien oppover, det er skiltet til høyre innover på en sti i skogen. Følg denne til du kommer til utkikkspunkt med benker.

Fortsetter du videre på traktorveien kommer du til en fin liten plass med ei sæterbu. Mulig å gå turen som en runde, via både sæterbua og utkikkspunktet.

Kart og beskrivelse ligger også på ut.no, se link nedenfor.

Åpne ut.no

Jonasplassen

En lett og fin tur som passer for alle. På Jonasplassen står det ei gammel sæterbu, som markerer at du er fremme. Skriv deg gjerne inn i turboka som ligger i kassen på veggen. Du kan fortsette til Migtjønna, da fortsetter du forbi sæterbua (på din venstre side) og videre ca 1km.

Finn frem: Sving av Fv112 ved Skilbrigt gård og kjør til du kommer til en tømmerplass hvor du kan parkere. Følg skogsvei (hold til høyre ved første kryss) ca. 2km til Jonasplassen.

Åpne kart (merk at du skal forbi der nåla står, og til tømmerplassen)

Våttåberget

Tårnet på Våttåberget er et populært turmål på Ronglan. Her kan du nyte en spektakulær utsikt over Innherred fra toppen av tårnet.

Finn frem: Parker ved gården Nordre Kjølen (parkering til høyre før du kommer inn på gården). Gå inn på traktorveien mellom bolighuset og uthuset. Følg traktorveien innover og ta til høyre inn på sti når du kommer til en gammel nedfalt løe. Følg stien til toppen.

Kart og beskrivelse på alternative ruter ligger også på ut.no, se link nedenfor. Ruten vi har beskrevet her kommer inn på sørspissen av ruta merket på kartet på ut.no (fra Nordre Kjølen)

Åpne ut.no

Karbua

En fin tur inn til en gammel husmannsplass. Husene er i dag revet, men området er beite og åpent. Turen inn er en fin skogstur på ca 2km t/r.

Finn frem: Kjør forbi Gottås boligfelt og opp i Slengen. Fortsett til veien slutter, like etter gårdstunet på gården Slengen. Du har da en åker foran deg. Gå på høyre side langs åkeren og kryss over åkeren til en traktorvei/skogssti der åkeren er på det smaleste. Følg stien ca 1km til du kommer til et åpent beiteområde.

Skardtjønna

Lett tur inn til et lite vann.

Enkel tur: Start ved gården Nesaunet, adresse Gamle Kongeveg Sør 336. Til høyre for gården går det en skogsvei. Følg denne, og hold til høyre etter ca 200m. Følg veien opp ca 600m så er du ved Skardtjønna. Om du krysser bekken ved den gamle demningen og går opp på motsatt side er det fin sti og mulig å bade ved noen steiner nede ved vannet. Om du holder til rett frem/til venstre kan du følge stien langs vannet videre.

Litt lengre tur: Se beskrivelse på ut.no

Gå til ut.no

Hibergtjønna

Skogstur inn til et vann

Finn frem: Start ved parkeringen på idrettsplassen. Gå opp og forbi skihytta, hold til venstre langs  skogkanten til du ser et treskilt markert "Hibergtjønna" (innerst der skogkanten svinger inn mot venstre). Følg stien hele veien, hold til venstre etter ca 2km der stien deler seg. Starten på turen har en del stigning, men så flater det ut når man kommer på toppen og går innover. Flott skogstur på bred sti. Mulighet for å bade.