Eventyrskogen

Eventyrskogen ligger like ved Gottås boligfelt og er en nydelig skogstur som mange benytter seg av. Her henger det opp styrkeøvelser du kan la deg inspirere av, og noen ganger også en natursti. Kos dere på tur!

Finn frem: Kjør forbi Gottås boligfelt og parker ved tømmerplassen. Stien starter i skogkanten mot boligfeltet. Det er mulig å gå en runde, du kommer da ut av skogen og følger Gamle Kongeveg Sør tilbake mot boligfeltet.

Flere bilder:

Lynhalla

Lynhalla er en flott tur opp til et utkikkspunkt hvor man kan se utover Ronglan, Skogn og Levanger.

Finn frem: Passer gården til Morten Lynum og parker ved fraukumme/rundballeplass. Følg traktorveien oppover, det er skiltet. Fortsetter du videre på traktorveien kommer du til en fin liten plass med ei sæterbu.

Kart og beskrivelse ligger også på ut.no, se link nedenfor.

Åpne ut.no

Jonasplassen

En lett og fin tur som passer for alle. På Jonasplassen står det ei gammel sæterbu, som markerer at du er fremme. Skriv deg gjerne inn i turboka som ligger i kassen på veggen. Du kan fortsette til Migtjønna, da fortsetter du forbi sæterbua (på din venstre side) og videre ca 1km.

Finn frem: Sving av Fv112 ved Skilbrigt gård og kjør til du kommer til en tømmerplass. Følg skogsvei (hold til høyre ved første kryss) ca. 2km til Jonasplassen.

Åpne kart (merk at du skal forbi der nåla står, og til tømmerplassen)

Våttåberget

Tårnet på Våttåberget er et populært turmål på Ronglan. Her kan du nyte en spektakulær utsikt over Innherred fra toppen av tårnet.

Finn frem: Parker ved gården Nordre Kjølen (parkering til høyre før du kommer inn på gården). Gå inn på traktorveien mellom bolighuset og uthuset. Følg traktorveien innover og ta til høyre inn på sti når du kommer til en gammel nedfalt løe. Følg stien til toppen.

Kart og beskrivelse på alternative ruter ligger også på ut.no, se link nedenfor. Ruten vi har beskrevet her kommer inn på sørspissen av ruta merket på kartet på ut.no (fra Nordre Kjølen)

Åpne ut.no

Karbua

En fin tur inn til en gammel husmannsplass. Husene er i dag revet, men området er beite og åpent. Turen inn er en fin skogstur.

Finn frem:

Skardtjønna

Lett tur inn til et lite vann.